Telefooncentrales in the cloud/ hosted VoIP: voor- en nadelen

  • Geplaatst op
  • 0

U overweegt over te stappen naar telefonie via VoIP , en dit misschien wel uit te besteden, via 'in the cloud' of 'hosted VoIP'. Twee termen die hetzelfde betekenen. Wat zijn nu de voor- en nadelen van dit systeem? En kiest u dan misschien toch liever voor een eigen VoIP-centrale?

Voordelen Hosted VoIP:

Kostenbesparing - Bij telefonie in the cloud betaalt u alleen voor wat u gebruikt. Aanpassing van de telefooncapaciteit is makkelijk en relatief goedkoop te regelen, dus is het ook niet nodig om daar vooraf al reserveruimte voor in te kopen.

Daarnaast hoeft u zelf geen investeringen te doen in een eigen centrale, licenties, updates, onderhoudscontracten en gespecialiseerd personeel.

 

Optimale flexibiliteit - U sluit een abonnement af bij een hosted VoIP-provider en dat is te allen tijde aanpasbaar. Uw onderneming kan groeien, krimpen, verhuizen, bedrijfslocaties uitbreiden, overgaan op flexplekken: voor uw telefonie is het allemaal geen probleem.

 

Ultieme efficiëntie - De telecommunicatieve bereikbaarheid is optimaal (mits internet aanwezig is): tussen medewerkers onderling, tussen bedrijf en klant of leverancier. De lijnen zijn kort, wat tot grotere klanttevredenheid kan leiden.

 

Nadelen:

Geen maatwerk - Hosted VoIP is nog een beetje 'one size fits all'. Voor een onderneming met specifieke behoeften in de telecommunicatie kunnen de mogelijkheden van telefonie in the cloud soms te beperkt zijn. Bijvoorbeeld voor callcenters, die grote hoeveelheden gespreksopnames moeten kunnen opslaan. Natuurlijk worden cloudleveranciers er wel steeds beter in om in te spelen op individuele behoeften van bedrijven.

 

Beperkte integratie - Als u uw telefoniesysteem wilt integreren met softwarepakketten als ERP en CRM, kunnen (nog) niet alle cloudproviders daarop inspelen.

 

Afhankelijkheid - Het uitbesteden van uw telefonie is een zorg minder, maar betekent ook dat u de regie en de controle hierover voor het grootste deel uit handen geeft. Verder stelt hosted VoIP hogere eisen aan uw internetverbinding.

 

Zelf doen of laten hosten? Het draait eigenlijk om de vraag wat het zwaarst weegt: gemak of onafhankelijkheid. Dat kunt u zelf het best bepalen. Telecomshop kan u wel objectief adviseren bij specifieke vragen over cloudproviders en VoIP-centrales.


 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden